saraislandshastar.blogg.se

Vad är en lovande häst?

Publicerad 2015-10-21 11:19:00 i Allmänt,

I många annonser ser man att det står "lovande häst", men vad betyder det egentligen?  Jag tänker såhär:
En lovande häst är en yngre häst som ännu inte varit på sin "topp". En lovande häst är för mig som en "oslipad diamant", hästen har kapacitet men behöver rätt träning för att uppnå sin fulla potensial: och så är det ALLTID med ALLA hästar. Man kan inte köpa en häst och "glida" för alltid, utan man måste träna och rida för att uppnå bästa resultat. Dock har vissa hästar högre lägsta-nivå än andra och har olika lätt för sig.
 
När det handlar om "lovande" bör man också tänka på VAD den är "lovande" för; vad "lovar" hästen? Det kan handla om en lovande tävlingshäst och då bör den enligt mig visa gång och kapacitet för tävling upp på nationell/SM nivå. Men "lovande" kan också handla om en lovande familjehäst: en yngre häst som visar lätthet för gångarterna, är trygg i sig själv och visar ett milt lynne.
 
Om jag tänker mig en annons och någon skriver "lovande" så tänker jag dock direkt på tävlingssammanhang, där man kanske ofta använder ordet "lovande" för att beskriva hästen. Är hästen "lovande" för något annat så bör det framgå i texten i ex. en annons.
 
Jódis; mycket lovande sto för tävling

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela