saraislandshastar.blogg.se

Rutiner inför tävling

Publicerad 2015-10-22 11:28:00 i Allmänt,

Inför en tävling tycker jag att det är viktigt att vara förberedd; då kan jag slappna av och fokusera på prestationen vi ska göra istället. Dagen innan ordnar jag ALLT! Borstar upp min häst, packar, kopplar på transport ect.
 
Först och främst tänker jag ut under veckan vilket träns och bett jag vill använda och tränar med det, samt vilken sadel och schabrak. Jag har alltid med mig bara saker som jag ska använda, enda "extra grejerna" jag har är grimskaft och extra borstar eftersom hela borstpåsen åker med.
 
Dagen innan tävling rider jag egenom min häst så att hon går rent i alla gångarter, tar i och att vi har en bra kommunikation. Det som inte fungerar hemma kommer inte att fundera på tävling heller... Sedan borstar jag upp min häst ordentligt. Beroende på om det är tidigt på dagen eller sent så får hon antingen gå in i boxen över natten eller gå ut med täcke.
Jag packar sedan alla saker i ikea kassar. Träns, spö, hjälm, borstar, hinkar, ev. täcke (har med mig ett tävlingstäcke, hon kan ändå bara använda ett i taget och har för att inte bli smutsig), sadel in i sadelkammaren på transporten, boots som jag ska använda, extra grimskaft, tar fram tävlingsgrimman och packar till sist kraftfoder och hö. Tranporten kopplas på och görs iordning.
Hemma lägger jag i det som jag själv ska ha med i bilen och plockar fram kläder som jag ska ha på morgonen.
 
När det är dagen D och tävlingsdax är allt färdigt och iordninggjort; bara att packa det sista och sen lasta i hästen och åka :) brukar dock kratsa hovarna innan för att inte ha sten i hoven medan hon åker och så är det "klart" tills vi ska in på banan ;)
 
Legolas var enkel att packa åt inför unghästmönstringarna; grimma, hink till vatten, borstar, kraftfoder och hö.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela