saraislandshastar.blogg.se

Klippa eller inte klippa, täcken eller inte??

Publicerad 2015-10-20 11:04:29 i Allmänt,

Det har varit mycket diskussioner bland annat på facebook om man ska klippa eller inte, täcka eller inte osv. Så jag tänkte enkelt skriva hur jag gör och tänker.
 
Jag har bara klippt Glódis, resterande 6 hästar som jag har ansvar för är oklippta. Jag anser att det bara är Glódis så blir så pass svettig och trött att hon behöver klippas; det droppar om henne 4-5 dagar i veckan. De andra blir bara genomsvettiga ca 2 dagar i veckan. Lite svett är inte farligt och hästen blir snabbt torr in på huden. Efter ett hårdare träningspass ser jag till att hästen får i sig vatten och salt, och de släpps ut ganska omgående utan täcke. Än så länge är det inte speciellt kallt och jag lägger inte gärna täcke på en svettig häst; då svetten "stannar kvar" istället för att dunsta som den ska. Ingen av hästarna har visat tecken på att frysa, bli stela eller må dåligt av det; snarare tvärt om! De återhämtar sig snabbt och är lika pigga och oftast mjukare dagen efter ett hårdare pass.
 
Alla hästar är individer och bör behandlas som det; MEN super viktigt som hästägare att verkligen läsa på hur hästen egentligen fungerar. Hästen fryser INTE när du gör det.
Vi människor har en kritisk temperatur på runt +25 grader (när vi börjar frysa utan kläder) medan hästen har en kritisk temperatur mellan -15 till -25. Med sommarpäls eller klippt så sjunker såklart den kritiska temperaturen, men faktum är att runt 0 grader mår de flesta hästar bra! oklippta som klippta.
 
Fina från Lillebo, häst som jag förmedlat under hösten

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela