saraislandshastar.blogg.se

Hästhantering

Publicerad 2015-10-04 20:11:51 i Allmänt,

För att hästarna ska kunna prestera så bra som möjligt och må bra!! krävs det att de får sina viktigaste behov tillfredsställd. 
 
Hästar är ett flockdjur och mår bäst med artfränder. Visst kan det finnas fall där någon häst inte "fungerar" i flock/kommer överens med andra hästar. Men i största möjliga mån försöker jag ha mina hästar tillsammans med andra. Träningshästar som är hos mig en kort period kan ibland gå ensamma, men då handlar det som sagt om en kortare period i hästens liv; men de hästar som har en längre vistelse här vill jag ha tillsammans med andra. Hästar är väldigt sociala djur...
 
Ang fodring försöker jag fodra med så mycket grovfoder som möjligt och undvika kraft i den mån jag kan. Ibland behövs grovfodret kompletteras och då måste man tillsätta något annat, men hästens matsmältingssytem är designad för att äta gräs och hela tiden vara "full". För att tillgodose tuggbehovet fodras hästarna morgon och kväll med grovfoder och i ligghallarna finns halm att tugga på vintertid när annat att "plocka med" inte finns i hagen. Vi har väldigt stora hagar här, så hästarna har alltid något att småtugga på. Fri tillgång är inte akutellt för ridhästarna, då dem blir för tjocka. Endast avelsston och unghästar på tillväxt får fri tillgång.
 
Hästar är även ett steppdjur, gjord för att vandra och söka föda stor del av dygnet. Faktum är att de bara sover totalt ca 2h/per dygn (föl sover mer); därför vill jag ha mina hästar helst på lösdrift dygnet runt och året om. I stort sätt alla hästarna jag "testat" box nattetid vs. lösdrift på har mått bättre på lösdrift; både fysiskt och psykiskt, även de forksningsresultat jag läst i ämnet har kommit fram till samma... Men förutsättnigar för en bra lösdrift är stora hagar och självdrenerad mark.
 
Min filosofi är att försöka göra livet för hästarna så likt det de är "designade" att göra som möjligt och tillgodose deras behov; då tror jag även att de presterar bättre och håller längre! Glad häst=glad ägare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela