saraislandshastar.blogg.se

En vanlig dag

Publicerad 2015-10-05 20:12:00 i Allmänt,

I det här inlägget tänkte jag beskriva en "vanlig dag" på jobbet (om det nu finns några sånna)..
Jag börjar morgonfodringen kl 8. Hästar som stått inne släpps ut, hagarna fodras, stallet mockas och sopas samt hö ska in i spiltorna till ridskolehästarna som kommer in senare. Jag checkar av att alla hästar har vatten och fyller ev. på om det behövs. Hingstarna, stona och "valackerna i skogen" (tre st som är på vila och går i stooor skogshage) kollas till med fyrhjulingen. Sedan börjar ridningen och träning av hästar. Jag rider ca 2-5 hästar på förmiddagen, lite beroende på hur träningen går (ibland behövs nån ridas längre) och om något extra har hänt; ex. trasig hage, extra mockning ute eller vad det nu kan vara.
 
Jag tar lunchrast kl 12 och den tiden går både till att äta men också till att ha kontakt med kunder, skicka fakturor, betala räkningar, bokföra, lägga ut annonser, planera ridskola ect ect. Jag brukar gå ut till stallet igen ca kl 14.
 
Efter lunch rider jag mellan 1-3 hästar, tar in ridskolehästarna kl 15 och senare på eftermiddagen börjar ridskolan. Jag instruerar onsdag-fredag med två grupper per dag. Runt kl 18 är det kvällsfodring och avslut av dagen. Jag kommer oftast hem runt kl 18.30-19 (torsdagar 20.30).
 
Jag älskar mitt jobb och brinner för hästarna! "Lediga" dagar brukar dessutom ibland spenderas på kurser, tävla eller sitta och döma tävlingar.
Lettir & Carro, samt jag & Glódis på kurs för några veckor sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela